Kampányok

Főként a ’90-es évtizedben számos nagyhírű multinacionális reklámügynökség (Ogilvy, Partners /JWT, RSCG Havasi, Leo Burnett, GGK, Lintas, stb.) vagy közvetlenül a nemzetközi cég (Philip Morris Mo., Feibra, Levi’s) volt a partnereim között. Emellett természetesen kifejezetten hazai kisebb és nagyobb vállalatok számára is végeztem komplex kreatív tevékenységet (Béres Rt., Hungexpo, Free, Inn-Cord).

A fenti cégek általában komplex és önálló kreatív megbízásokkal kerestek meg, nagyon ritkán fordult elő, hogy külföldről átvett anyagot kellett adaptálnom.

A megbízások átfogó reklámkampányokban öltöttek testet, mely kiterjedt a sajtókampánytól a nyomtatott közterületi médiumokon át, az eladáshelyi (pos) anyagokon keresztül több esetben a natúr vagy animációs reklámfilmig. Ez utóbbiaknak a forgatókönyvét is magam készítettem.

Számos fotóssal (többek között Kolo, Fiala de Gábor, Nix Gyula) valamint stylisttal és nyomdával dolgoztam együtt. A tervezés során magam készítettem a figurális vagy tárgyi kompozíciók manuális (hagyományos rajzi technikák) látványterveit, ezek alapján készültek a stúdiófotók.

Ebben az időszakban a legtöbb hazai kampány az anyacégek európai kampányához képest meglehetősen eltért, a hazai ügynökségek meglehetős önállóságot vívtak ki maguknak a kreativitás és helyi környezetre adaptált gondolkodás terén. Ez részben az ebben az időkben létrejött minőségi háttérstúdióknak is köszönhető volt. Ugyanakkor ezek közreműködésével az ügynökségek kivívott szabadsága bizalmi tőke formájában is visszahatott a stúdiók irányába.

Itt csupán néhányat említek meg a kisebb-nagyobb kampányok közül.

Az Old Spice kampány nemzetközi anyagában (a kampány arculatban) képi lehetőségként csak a natúr filmbeli elemek fotóváltozata szerepelt. Úgy éreztem, hogy képileg egy fotóból kivett hullám kevésbé erőteljes és karaktere lett volna, mint ez a megoldás. Különösen nagy eredmény volt, hogy egy erőteljes, „oldspice-vörös” alapon megjelenő keleties hullámgrafikára végül áldást adtak az RSCG nyugati központjából, amire korábban nem volt példa, hogy egy standardtól eltérő „kreatív” átmenjen.

A Fosters dobozos sör kampányában – bármily egyszerűnek tűnik ma már az ötlet – az volt a kihívás, hogy a söröket általában az üveg társaságában, de pohárba kitöltve szokták reklámozni. Egy dobozos sör pohárban viszont anakronizmus lenne. Ezért találtam ki ezt a megoldást: megmutattam, hogy mi van a dobozban, úgy hogy a két fél képet kombináltam, de a doboz formáját megőriztem. (A világon először jelent meg ilyen kép.) E megoldás elég erős volt ahhoz, hogy több extrát már nem igényelt, ezért nem is síkra, hanem egyszerűen a levegőbe helyeztem a tárgyat. (1997 – Megrendelő: Free Reklám)

A Construma kampányhoz sok éven át kapcsolódott az „Ahová még a csigák is sietnek” szlogenem: pedig a csigáknak – amint a reklámfigura is mutatja – jól felszerelt házuk van, mégsem hagyhatják ki ezt a kiállítást. A csigafigurához készült egy rózsaszínű VW bogárra épített házas csiga, amely a kampány során az ország több pontján lassította a forgalmat, mégis rokonszenves maradt és figyelmet keltett az utcán. A reklámkampány klasszikus elemeként évenként változó animációs reklámspot is készült a forgatókönyvem és rendezésem eredményeként. (Kivitelező: Rotoscope Stúdió)

A BNV tíz napos rendezvényét a „Tíz színes nap” főcímmel kommunikáltam. Mindezt a többértelmű üzenetet egyszerűen tényleg tíz különböző grafikájú színes nappal jelenítettem meg, a grafikában egy olyan finom – de didaktikus – csavart alkalmaztam, hogy a szokásos egy hetes naptároldalt – a valóságban nem létező - tíz napossal váltottam fel, így akárki már az utcán eldönthette, „fejben beírhatta” a naptárába a megfelelő időpontot.